Balázs Mosonmagyaróváron született, Győrben járt gimnáziumban, és egy gimis osztálykirándulásnak köszönheti, hogy Pécsen kötött ki. „Egy osztálykirándulás keretében voltam először Pécsen. Annyira beleszerettem a városba, hogy a PTE-re adtam be a jelentkezésemet, így kerültem ide. Ma már pécsinek vallom magam, hiszen az életem nagyobbik felét itt éltem le” – mondja Balázs a pécsi kezdetekről. „A Közgazdaságtudományi Karon végeztem, de soha nem érdekelt a közgazdaságtan, ettől függetlenül az állami szektorban helyezkedtem el, de az marhára nem volt nekem való. A társasjátékok viszont már óvódás koromban lázba hoztak. Ha a barátaimnál játszottunk egy társassal, és megtetszett, akkor megcsináltam magamnak otthon. De ezen felül is készítettem saját játékokat – ezek egyébként emlékként meg is vannak –, úgyhogy elmondhatom, hogy egész életemet végigkísérték a társasjátékok.”
Balázs a hivatalos munkája mellett természetesen játékokkal is foglalkozott, aminek az lett az eredménye, hogy 2017-ben létrehozta barátaival a Clevergreen Board Games társasjáték kiadót. „A Karácsonyfa című játék kiadása volt az első projektünk, amivel jelen voltunk Essenben a társasjáték vásáron, ahol nagy sikert arattunk vele. Ez lökött egy nagyot a kiadónkon, ezért 2018-ban elkészítettük a Karácsonyfa második kiadását kicsit újradizájnolva, majd 2020-ban Kickstarter finanszírozásban kiadtuk a Shards of the Jaguart. Ezek voltak a Clevergreen projektjei, több nem is volt, az élet úgy hozta, hogy egy idő után elengedtük a kiadót, de én azóta is játékokkal foglalkozom.” Balázs elmondása szerint egy játék piacra kerülése az ötlet megszületésétől számítva minimum másfél-két év. Ennyi időre van szükség ahhoz, hogy egy játék – hozzávetőlegesen – tökéletessé váljon.
Amikor a társasjáték-piacról, a társasjáték-vásárlókról beszélgettünk, meglepő adatokat hallottunk. „Konkrét számot nem tudok mondani, csak azt tudom, hogy ez egy brutálisan nagy piac. Az elmúlt tíz évben hihetetlenül megugrottak az eladások. Ezen a covid dobott egy jó nagyot, mert az emberek otthon voltak, és tartalmas kikapcsolódást kerestek a négy fal közé. Beszédes adat, hogy éves szinten többezer játék jelenik meg.”
De mégis, mitől jó egy társasjáték? – kérdeztünk egy nehezet a szakembertől. „Nekem nagyon fontos, hogy eredeti legyen, és legyen benne egy olyan újszerű csavar, amit még nem láttam. Ám fontos az elegancia is. Kifejezetten szeretem a letisztultságot, azt, amikor nagyon kevés szabállyal képes a játék alkotója egy kerek, önálló egységet létrehozni.”
Egy játékfejlesztő soha nem pihen, folyamatosan vannak ötletei, tervei. Kíváncsiak voltunk arra, hogy Balázs jelenleg min dolgozik. „A januári nürnbergi játékvásáron két játékommal voltam. Az egyik egy komplex, bonyolult játék, a másik egy partyjáték. Ezek ügyében jelenleg kiadókkal egyeztetek, nagyon jók a visszajelzések, de a megjelenésük még a jövő zenéje. Ezen kívül az egyetemmel dolgoztam évekig, és létrehoztuk a Korfű nevű kooperatív játékot, ami Orfű és környékének a helytörténetét mutatja be. Elvileg ez idén megjelenik.”
Végezetül arra kértük Balázst, mondja el, hogy jelenleg melyek a kedvenc társasjátékai – talán tud tippeket adni a profi és a kezdő játékosoknak is. „Nagyon nehezen mondom egy játékra, hogy igazán jó, de most valami csoda folytán három játék is került hozzám az elmúlt hónapban, melyek mindegyike zseniális. Az egyik a Vándortáj – ez egy negyedórás játék, egyszerű szabályokkal, nincs semmi felesleges benne, szerintem mestermű. A másik a Shackleton Base – ez egy komoly, komplex játék, elképesztően jó. A BoardGameGeeken, a társasjátékvilág IMDb-jén nem igazán szoktam 10-est adni senkinek, de azon gondolkodom, hogy ennek a játéknak 10-est fogok adni még úgy is, hogy szerintem egy csomó apró hiba maradt benne. A harmadik pedig a 7 csoda Párbaj Gyűrűk Ura verziója – azt érzem ennél a játéknál, hogy ezzel a verzióval lett tökéletes.”